هر آنچه باید در مورد ارز مسافرتی بدانیم!

ارز مسافرتی چیست؟

اشتراک گذاری مطلب

مسلما قبل از شروع سفر به خارج از کشور اولین گامی که هر فرد بر می دارد، اقدام به منظور تهیه ارز مسافرتی می باشد. تهیه ی ارز مسافرتی روش های مختلفی دارد، که قصد داریم در این بلاگ شما را با این روش ها آشنا سازیم. اگر شما هم در فکر سفر خارجه هستید و به دنبال کسب اطلاعاتی در مورد ارزهای مسافرتی هستید، راه را درست آمده اید. چرا که در این بلاگ قصد داریم تا به  شما هر آنچه را که باید راجع به ارز مسافرتی بدانید، آموزش دهیم.

ارز مسافرتی چیست؟

بانک مرکزی به مسافرانی که قصد سفر به کشورهای خارجی (البته نه تمام کشورهای خارجی) را داشته باشند، مبلغی را به عنوان کمک هزینه ی سفر در نظر می ‌گیرد. این مبلغ تنها یک بار در سال در اختیار این افراد قرار می ‌گیرد. برای استفاده از ارز مسافرتی باید بلیط هواپیمای خود را بخرید و با در دست داشتن آن به یکی از بانک ‌هایی که ارز مسافرتی ارائه می‌ کنند مراجعه کنید و ارز خود را دریافت نمایید. در ادامه با ما همراه باشید تا به شما بگوییم که برای دریافت این ارز چه شرایطی باید داشته باشید؟ این ارز را از چه بانک‌هایی می‌توان دریافت نمود؟ برای دریافت ارز مسافرتی به چه مدارکی نیاز است؟ آیا این ارز را می توان از بازار آزاد نیز دریافت کرد؟

مهم ترین نکات برای ارز مسافرتی

مهم ترین نکاتی که در هنگام دریافت ارز مسافرتی بایستی مد نظر قرار دهید:

  • اگر اخیرا و  در سال جاری گذرنامه ی خود را تعویض نموده اید لازم است تا در هنگام درخواست ارز مسافرتی گذرنامه ی قبلی خود را نیز به همراه داشته باشید.
  • به منظور حضور در بانک جهت اخذ ارز مسافرتی لازم است تا از قبل نوبت بگیرید.
  • ارائه ی حواله به منظور اخذ ارز مسافرتی معمولا از ساعت 10 صبح آغاز و نهایتا تا ساعت 13:30 ادامه می یابد. پس لازم است در تایم اداری و ساعت مقرر به شعب مورد نظر خود مراجعه کرده و حواله ی ارز مسافرتی خود را دریافت کنید.
  • کلیه ی افراد متقاضی دریافت اخذ ارز مسافرتی لازم است تا در بانک حضور داشته باشند و تنها در بانک ملی حضور یکی از افراد خانواده در بانک (با در دست داشتن مدارک سایر اعضا) کفایت می کند.
  • حتما باید در مهلت مقرر و قبل از پرواز برای دریافت ارز مسافرتی اقدام کنید.
  • در هنگام مراجعه به بانک لازم است کارت بانکی و یا پول نقد به همراه داشته باشید.
  • در صورت مراجعه به بانک ملی و ملت لازم است تا حتما در این بانک ها حساب داشته باشید و از کارت بانکی مخصوص به آن ها استفاده کنید.
  • حواله ی دریافتی از بانک را به سالن ترانزیت فرودگاه برده و در آنجا ارز مسافرتی خود را دریافت می کنید.
  • در صورت فراموش کردن حواله، تحت هیچ شرایطی در سالن ترانزیت فرودگاه به شما ارز تعلق نمی گیرد. در چنین شرایط پس از بازگشت از سفر با مراجعه به بانک مربوطه می توانید مبلغ پرداختی خود را پس بگیرید.

 

ارز مسافرتی برای چه کشورهایی قابل دریافت می باشد؟ آیا محدودیتی در این مورد وجود دارد؟

لازم به ذکر است که امکان دریافت ارز مسافرتی به منظور کلیه ی سفرهای سیاحتی و زیارتی قابل دریافت می باشد و صرفنظر از مقصد، امکان اخذ ارز مسافرتی برای شهروندان ایرانی وجود دارد.

آیا نوع سفر (هوایی یا زمینی) در اخذ ارز مسافرتی اثر دارد؟

بله، نوع سفر در اخذ ارز مسافرتی و مبلغ آن تاثیر گذار است. معمولا اخذ ارز مسافرتی برای سفرهای هوایی ساده تر است.

آیا مبلغ ارز مسافرتی محدودیت دارد؟ سقف مبلغ دریافتی برای ارز مسافرتی چقدر می باشد؟

به دلیل نوسانات قیمت ارز در کشور ما، میزان ارز مسافرتی اختصاص یافته به اشخاص نیز بارها دست خوش تغییرات شده است. در حال حاضر مبلغ ارز مسافرتی اختصاص یافته برای سفر هوایی به کشورهای نیازمند ویزا مبلغ 2000 یورو، برای سفر هوایی به کشورهای بدون نیاز به اخذ ویزا 300 یورو و سفر زمینی، دریایی و ریلی به کشورهای خارجی مبلغ 300 یورو می باشد.

تافل یا آیلتس
ادامه مطلب

شرایط دریافت ارز مسافرتی چه می باشد؟

  • ارز مسافرتی فقط و فقط به مسافرانی که از فرودگاه های امام خمینی، شیراز، اصفهان، ارومیه، اهواز و تبریز قصد خروج از کشور را دارند تعلق می گیرد.
  • ارز مسافرتی تنها به افراد بالای 12 سال تعلق می گیرد.
  • ارز مسافرتی تنها سالی یک بار به افراد تعلق می گیرد.

ارز مسافرتی به ایرانیان مقیم کشورهای دیگر هم تعلق می گیرد؟

ارز مسافرتی به ایرانیان مقیم کشورهای دیگر هم تعلق می گیرد؟

خیر. ارز مسافرتی و به طور کلی این تسهیلات فقط برای شهروندان ایرانی ساکن در داخل کشور فعال است.

به طور کلی ارز مسافرتی به چه اشخاصی تعلق نمی گیرد؟

  • افراد زیر 12 سال نمی توانند ارز مسافرتی دریافت کنند.
  • افرادی که بیش از یک بار در سال سفر می کنند.
  • افراد دارای گذرنامه های سیاسی و یا خدماتی نمی‌توانند ارز مسافرتی دریافت کنند.
  • کلیه ی ایرانیانی که مقیم کشورهای خارجی هستند، نمی‌توانند ارز مسافرتی دریافت کنند.

چه بانک هایی به افراد واجد شرایط، ارز مسافرتی اختصاص می دهند؟

مطابق بخشنامه ی منتشره از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، امکان دریافت ارز مسافرتی از شعب بانک های ملی، ملت، تجارت، پارسیان و سامان امکان پذیر است. لازم به ذکر است که عملا به صورت اختصاصی تنها در شعب بانک های ملی، تجارت و سامان حواله ی ارز مسافرتی در شرایط خاص صادر می گردد. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نمی باشد که اگر قصد دریافت حواله ی ارز مسافرتی از بانک ملی می باشید حداقل 4 روز قبل از پرواز برای اخذ حواله به شعب این بانک مراجعه نمایید. برای اخذ ارز مسافرتی در شعب بانک سامان لازم است حداقل 10 روز پیش از پرواز اقدام کنید. دریافت و اخذ حواله ی ارز مسافرتی در بانک تجارت در همان روز صورت می پذیرد. پس از طی این مرحله و دریافت حواله ای از سوی مسئول مربوطه در بانک، در روز سفر و پس از اخذ کارت پرواز، با ارائه حواله به شعبه ی بانک مورد نظرتان در سالن ترانزیت فرودگاه، ارز مسافرتی درخواستی خود را تحویل می گیرید.

نکته ی قابل توجه این است که بانک های ملی، تجارت و ملت برای مشتریان خود امکان دریافت ارز مسافرتی را به صورت آنلاین فراهم آورده اند.

مدارک مورد نیاز به منظور دریافت ارز مسافرتی چه می باشد؟

مدارک مورد نیاز به منظور دریافت ارز مسافرتی چه می باشد؟

  • اصل و کپی گذرنامه ی معتبر
  • ارائه ی اصل و کپی بلیط هواپیما به مقصد کشور خارجی (ممهور شده توسط آژانس مسافرتی)
  • اصل کارت ملی
  • کار بانکی معتبر به نام شخص درخواست کننده
  • فیش پرداخت عوارض خروج از کشور
  • اصل و کپی ویزای کشور مورد نظر (در صورت نیاز)
  • خط موبایل به نام شخص درخواست کننده ی ارز مسافرتی
  • نشانی کامل محل سکونت
  • کد پستی 10 رقمی محل سکونت
  • پرداخت معادل ریالی ارز مسافرتی دریافتی
  • تکمیل فرم آنلاین درخواست ارز مسافرتی در بانک

 سخن نهایی

در این بلاگ سعی کردیم تا اطلاعاتی همه جانبه در مورد هر آنچه باید راجع به ارز مسافرتی بدانید، ارائه دهیم. مسلما اخذ ارز مسافرتی برای سفرهای خارجی یکی از اصلی ترین گام ها می باشد که لازم است افراد قبل از اقدام در مورد آن اطلاعاتی کسب کنند. مجموعه بزرگ زیماپی در بلاگ های مختلف سعی داشته است تا شما را با جدیدترین مفاهیم موجود در دنیای امروز آشنا نماید و به اطلاعات شما در زمینه های مختلف بیافزاید. اگر علاقه‌مند به کسب اطلاعات مختلف در زمینه ی ارزهای دیجیتال، ویزای تحصیلی و یا مهاجرت هستید به شما پیشنهاد می کنیم که به بخش مقالات در سایت زیماپی مراجعه نموده و بلاگ های مورد نظر خود را مطالعه فرمایید. از شما سپاسگزاریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید.

به امید دیدار شما در مجموعه ی بزرگ و جهانی زیماپی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب بیشتر

5ویژگی گیفت کارت اپل
کارت های اعتباری ارزی

5 ویژگی گیفت کارت اپل

گیفت کارت اپل (Apple Gift Card) یک کارت هدیه است که توسط شرکت اپل به مشتریان عرضه می ‌شود. با استفاده از این کارت هدیه می‌ توانید اعتباری را در حساب اپل خود بارگذاری کرده و از آن برای خرید اپلیکیشن ‌ها، بازی ‌ها، موسیقی، فیلم ‌ها و سایر محصولات و خدمات موجود در فروشگاه اپل (App Store، iTunes Store، Apple Music و Apple Books) استفاده کنید.

همه چیز درباره اکانت تریدینگ ویو
آموزشی

همه چیز درباره اکانت تریدینگ ویو

پلتفرم های ویژه ای همچون تریدینگ ویو می توانند روند انجام فعالیت های خاصی همچون تحلیل بازار های بورسی را به صورت مستقیم تحت تاثیر خود قرار دهند.