3 تفاوت مهم سرور مجازی و سرور اختصاصی

سرور اختصاصی چیست؟
سرور اختصاصی (Dedicated Server) یک نوع سرور است که به طور کامل به یک شخص یا سازمان اختصاص داده می‌شود و در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

اشتراک گذاری مطلب

سرور اختصاصی (Dedicated Server) یک نوع سرور است که به طور کامل به یک شخص یا سازمان اختصاص داده می‌شود و در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. در این حالت، تمام منابع سخت‌افزاری سرور، از جمله پردازنده، حافظه، دیسک‌ها و کارت شبکه برای استفاده تنها توسط صاحب سرور در اختیار قرار می‌گیرد.

سرور اختصاصی، بر خلاف سرورهای مجازی، نیازی به مجازی‌سازی و تقسیم بافت منابع ندارد و به صورت فیزیکی به صاحب سرور اختصاص داده می‌شود. این به معنی آن است که صاحب سرور کنترل کامل بر سخت‌افزار دارد و می‌تواند آن را به دلخواه پیکربندی کند.

استفاده از سرور اختصاصی برای سازمان‌ها و شرکت‌هایی که نیاز به قدرت بالای پردازشی دارند و یا داده‌های حساسی را درون سرور خود نگه می‌دارند، توصیه می‌شود. همچنین، استفاده از سرور اختصاصی برای شرکت‌هایی که نیاز به کنترل کامل بر سرور دارند و از قابلیت های مانند ایجاد دیتابیس‌های بزرگ، نصب برنامه های کاربردی مختلف و محدودیت نداشتن در استفاده از منابع سرور نیاز دارند، مناسب خواهد بود.

درباره سرور اختصاصی چه میدانید؟

فرق سرور اختصاصی و سرور مجازی چیست؟

در سرور اختصاصی، سرور کاملاً به صورت فیزیکی و به صورت کامل به شما اختصاص داده می‌شود. در این حالت، شما می‌توانید تمام منابع سخت‌افزاری به صورت کامل به خود اختصاص دهید و هیچ‌گونه منابع دیگر با شما به اشتراک نخواهد رفت. به عبارت دیگر، شما کنترل کامل بر سرور خود دارید و می‌توانید ‌آن را به صورت دلخواه پیکربندی کنید.

اما در سرور مجازی، چندین سرور مجازی روی یک سرور فیزیکی قرار می‌گیرند و از منابع فیزیکی یکسانی استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر، یک سرور فیزیکی از طریق نرم‌افزار مجازی‌سازی به چندین بخش تقسیم شده و هر بخش در واقع به صورت یک سرور مجازی عمل می‌کند. در این حالت، هر سرور مجازی دارای منابع مشخص و مستقلی از سایر سرورهای مجازی است و با این حال، همگی از منابع سخت‌افزاری یک سرور فیزیکی استفاده می‌کنند.

در مقایسه، سرورهای مجازی اغلب به صورت مشترک استفاده می‌شوند و در نتیجه قیمت آن‌ها به صورت چشمگیری کمتر است. در حالی که سرورهای اختصاصی برای کسانی مناسب هستند که نیاز به کنترل کامل سرور خود و استفاده از منابع سخت‌افزاری بهینه دارند. با این حال، سرور اختصاصی قیمت بالاتری نسبت به سرورهای مجازی دارد.

سرور مجازی چیست؟

درباره سرور مجازی vps می‌توانید در این مطلب به صورت دقیق و کامل بخوانید:

سرور اختصاصی چه مزایایی دارد؟

سرور اختصاصی یک سرویس میزبانی وب است که به شما اجازه می‌دهد تا یک سرور فیزیکی را به طور کامل کنترل کنید و برنامه‌های خود را در آن اجرا کنید. برخلاف سرویس‌های میزبانی وب اشتراکی، که منابع سرور را با دیگر کاربران به اشتراک می‌گذارند، در سرور اختصاصی، تمام منابع سرور صرفاً برای استفاده شما قرار می‌گیرد.

در نتیجه، مزایای سرور اختصاصی عبارتند از:

  • کنترل کامل روی سرور
  • راندمانی بالا و پایداری بیشتر
  • امنیتی بیشتر به دلیل عدم به اشتراک گذاری منابع با دیگران
  • قابلیت سفارشی سازی
  • امکانات مدیریتی پیشرفته‌تر شامل پشتیبانی (بکاپ گیری)، مانیتورینگ و …
راهنمای استفاده از چت جی پی تی (chatGPT)
ادامه مطلب

به طور کلی، سرور اختصاصی برای کسانی مناسب است که به دنبال کنترل کامل سرویس خود هستند و می‌خواهند صاحب امنیت بیشتری باشند که در محیط‌های مشترک کمتر دیده می‌شود.

سرور اختصاصی برای شرکت‌ها

سرور اختصاصی در کجا کاربرد دارد؟

سرور اختصاصی به دلیل قابلیت‌هایی که در اختیار کاربران قرار می‌دهد، برای بسیاری از کاربران و شرکت‌ها مناسب است. به طور کلی، کاربرد سرور اختصاصی در موارد زیر دیده می‌شود:

  1. وب‌سایت‌های با ترافیک بالا: وب‌سایت‌های با ترافیک بالا نیازمند پردازشگرهای قدرتمند و منابع سرور بیشتری هستند. سرور اختصاصی به عنوان یک راه حل برای فراهم کردن منابع لازم برای این نوع وب‌سایت‌ها بسیار مفید است.
  2. شرکت‌های بزرگ: شرکت‌های بزرگ به دلیل نیاز به پردازشگرهای قدرتمند و ذخیره سازی بزرگ دیتابیس‌ها و سایر اطلاعات، می‌توانند از سرورهای اختصاصی استفاده کنند.
  3. اپلیکیشن‌های وب بزرگ: برای اپلیکیشن‌های وب بزرگ، سرور اختصاصی به عنوان یک پلتفرم میزبانی مناسب است که قابلیت‌هایی مانند کنترل کامل، امنیت بیشتر، پشتیبانی و بکاپ گیری و مانیتورینگ فعالیت‌ها را فراهم می‌کند.
  4. بازی‌های آنلاین: با توجه به نیاز به پردازشگرهای قوی و بالاترین سطح پایداری در دسترس، سرورهای اختصاصی برای بازی‌های آنلاین نظیر بازی‌های چند‌نفره بسیار مناسب هستند.
  5. ارائه خدمات شبکه‌ای: سرورهای اختصاصی به شرکت‌هایی که خدمات شبکه‌ای را به مشتریان خود ارائه می‌دهند، کمک می‌کنند تا این شرکت‌ها بتوانند خدمات خود را با کیفیت بالا و پایداری بیشتری ارائه دهند.

انواع سرور اختصاصی

سرورهای اختصاصی در اصل سیستم‌های قدرتمند و خودکار است که برای اجرای برنامه‌های خاص و پرترافیک به کار می‌روند. این سرورها به صورت فیزیکی در دیتاسنترهایی نصب شده‌اند و از طریق اینترنت یا شبکهٔ داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی انواع سرورهای اختصاصی عبارتند از:

۱- سرورهای Tower: سرورهایی هستند که شبیه روترهای بزرگ با قطر بالا هستند و معمولاً در سایزهای کوچک‌تری نسبت به سرورهای Rack قرار می‌گیرند.

۲- سرورهای Rack-mounted: سرورهایی هستند که بسته‌ی کوچکی برای نصب در یک Rack دارند و بیشتر برای محیط‌های دیتاسنتر استفاده می‌شوند.

۳- Blade Server: سرورهایی هستند که شبیه کارت‌های گرافیک درون کامپیوتر هستند و در یک شاسی اصلی تعبیه شده‌اند.

۴- سرورهای GPU-based: سرورهایی هستند که با استفاده از پردازشگرهای گرافیکی (GPU) به دلیل عملکرد بالای آنها برای پردازش داده‌های بزرگ و پیچیده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۵- سرورهای Storage-based: سرورهایی هستند که برای ذخیره و استفاده از داده‌ها به کار می‌روند و معمولاً دارای دیسک‌های سخت بزرگ و رابط‌های Storage خاصی هستند.

۶- سرورهای Application-specific: سرورهایی هستند که برای اجرای برنامه‌های خاصی طراحی شده‌اند، مانند سرورهای Database خاص، سرورهای تحت وب و …

درباره سرور اختصاصی چه میدانید؟

برای خرید سرور اختصاصی در ایران، شما می‌توانید به چندین شرکت خدمات دهنده‌ی اینترنت و فناوری اطلاعات مراجعه کنید. این شرکت‌ها از جمله پارس آنلاین، نگین آسیا، آی‌پرشین و … هستند و به شما امکاناتی مانند بازدید و خرید حضوری یا خرید آنلاین را ارائه می‌دهند. قبل از خرید سرور اختصاصی، باید با توجه به نیازهای خودتان، مشخص کنید که سرور با چه مشخصاتی برای شما مناسب است. همچنین، باید هزینه‌های نگهداری، پشتیبانی و سرویس‌دهی را نیز در نظر بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب بیشتر

5ویژگی گیفت کارت اپل
کارت های اعتباری ارزی

5 ویژگی گیفت کارت اپل

گیفت کارت اپل (Apple Gift Card) یک کارت هدیه است که توسط شرکت اپل به مشتریان عرضه می ‌شود. با استفاده از این کارت هدیه می‌ توانید اعتباری را در حساب اپل خود بارگذاری کرده و از آن برای خرید اپلیکیشن ‌ها، بازی ‌ها، موسیقی، فیلم ‌ها و سایر محصولات و خدمات موجود در فروشگاه اپل (App Store، iTunes Store، Apple Music و Apple Books) استفاده کنید.

همه چیز درباره اکانت تریدینگ ویو
آموزشی

همه چیز درباره اکانت تریدینگ ویو

پلتفرم های ویژه ای همچون تریدینگ ویو می توانند روند انجام فعالیت های خاصی همچون تحلیل بازار های بورسی را به صورت مستقیم تحت تاثیر خود قرار دهند.