هر آنچه در مورد اپلیکیشن‌های اسکن 3‌بعدی باید بدانیم!

اسکن

اشتراک گذاری مطلب

اسکنرهای سه بعدی قیمت بالایی دارند و حتی گاها کار با مدل‌های گران‌قیمت صنعتی آن‌ها مقداری دشوار می‌شود. همچنین افراد معدودی سخت افزار اسکن سه بعدی را در اختیار دارند اما این روند روزانه در حال تغییر است.

تکنولوژی این اپلیکیشن‌ها چیست؟

روزانه شرکت‌های بسیاری با ساختن اپلیکیشن‌های اسکن سه بعدی امکان دسترسی به این امر را آسان‌تر می‌کنند. این موضوع تقریبا هرگوشی هوشمند را به یک اسکنر سه بعدی همراه تبدیل می‌کند. این اپلیکیشن‌ها با روش فتوگرامتری (Photogrammetry) کار می‌کنند. تکنولوژی‌ای که با استفاده از عکس‌های دو بعدی، مدلی سه بعدی ارائه می‌هد.

در فتوگرامتری، یک دوربین تصاویر مختلفی را از زوایای مختلف یک جسم ثبت می‌کند و سپس بوسیله یک نرم افزار، با متصل کردن این تصاویر بهم، یک مدل سه بعدی می‌سازد.

با توجه به مجهز شدن گوشی‌های هوشمند جدید به دوربین‌های کیفیت بالا، شرکت‌های بیشتری در حال توسعه اپلیکیشن‌های اسکن سه بعدی هستند تا امکان بهره‌برداری کامل از تکنولوژی فتوگرامتری برای تبدیل گوشی همراه به اسکنر سه بعدی فراهم شود.

اپلیکیشن‌های اسکن سه‌بعدی چگونه کار می‌کنند؟

تکنولوژی اسکن سه بعدی بر پایه فتوگرامتری است. تکنولوژی که یک شخص یا یک جسم را از روی عکس های دو بعدی به صورت سه بعدی بازسازی می‌کند. در تعریف، فتوگرامتری “علم اندازه‌گیری از عکس ها” است. اما در مورد اسکن سه بعدی، فوتوگرامتری مدل‌های سه بعدی را با تغذیه تصاویر به یک مدل محاسباتی می‌سازد.

ابتدا یک دوربین معمولی از جسم عکاسی می‌کند و بعد نرم افزار باقی کار را با اتصال کردن عکس‌ها به هم انجام می‌دهد. با استفاده از تکنولوژی اسکن سه بعدی فتوگرامتری، اسکن نهایی ویژگی‌های رنگ و بافت را نیز دارد. برعکس تکنولوژی‌های دیگر که تنها شکل جسم را ضبط می‌کنند.

اکثر اپلیکیشن‌های اسکن سه بعدی از تکنولوژی فتوگرامتری استفاده می‌کنند. ابتدا کاربر به وسیله اپلیکیشن، از چند زاویه مختلف از جسم عکس می‌گیرد (معمولا ۳۶۰ درجه اطراف جسم).

اکثر اپلیکیشن‌ها نکات ومواردی را روی صفحه نمایش نشان می‌دهند تا به کاربر کمک کنند که عکاسی را به درستی انجام دهد و در نتیجه مدل سه بعدی به دقت ساخته شود. سپس این عکس ها توسط اپلیکیشن، در فضای داخلی یا از طریق سرویس Cloud، به هم متصل می‌شوند و یک مدل سه بعدی را تشکیل می‌دهند.

اپلیکیشن‌های اسکن سه‌بعدی رایگانی که نیاز به سخت افزار اضافه ندارند:

همانطور که گفته شد این اپلیکیشن‌ها رایگان هستند و نیازی به خرید سخت افزار اضافه ندارند. این اپلیکیشن‌ها را می‌توان به سادگی برای انواع گوشی‌های اندروید و آیفون دانلود کرد.

۱- اپلیکیشن اسکن Qlone:

کاربر برای اینکه بتواند از Qlone استفاده کند، ابتدا باید یک صفحه سیاه و سفید (شبیه بارکد) پرینت کند که جسم برای اسکن شدن روی آن قرار می گیرد. نتیجه به صورت داخلی در اپلیکیشن تولید شده (بدون استفاده از پلتفرم Cloud) و اغلب خیلی سریع انجام می‌شود.

۲-اپ اسکن سه‌بعدی Scann 3D:

اپلیکیشن Scann 3D با نرم افزار Skechfab سازگار است و لازم است که فرد برای اسکن از جسم مد نظر، تقریبا ۲۰ تا ۳۰ عدد عکس بیاندازد. عکس‌ها باید با یکدیگر همپوشانی داشته باشند و به صورت مدور و پیوسته از شی گرفته شوند.

مزیت Scann 3D زمان پردازش سریع آن به لطف ویژگی بازسازی سریع است. به این معنی که فرآیند مستقیما در داخل دستگاه انجام می‌شود و نیازی به ارسال فایل به یک منبع دیگر مانند سرویس Cloud  نیست. با این وجود، این مزیت ممکن است باعث خالی شدن سریع باتری شود.

۳-اپلیکیشن اسکن Trino:

اپلیکیشن  Trino inc که در سال ۲۰۱۳ عرضه شد، یکی از پیشتازان اپلیکیشن‌های رایگان اسکن 3بعدی محسوب می‌شود. این اپلیکیشن با دو حالت کار می‌کند: Object Mode که در آن کاربر باید به صورت دایره‌ای دور جسم بچرخد و حالت Scene Mode که اسکن سه‌بعدی بدون فرم است و برای اجسام بزرگ و اسکن در محیط باز مناسب است. این اپلیکیشن، عکس‌ها را برای انجام فرآیند به یک سیستم Cloud ارسال می‌کند که این عملیات بسته به رزولوشن انتخابی، بین ۱۰ تا ۴۵ دقیقه زمان می‌برد.

اسکن سه بعدی

اپلیکیشن‌های رایگان اسکن سه‌بعدی که نیاز به سخت‌افزار اضافه دارند:

اگرچه این اپلیکیشن‌ها رایگان هستند ولی نیازمند خرید سخت افزار می‌باشد. محبوب‌ترین این سخت افزارها بنام Structure Sensor و تولید شرکت Occipital و ۳D Systems iSense هستند. کاربر باید به سادگی اپلیکیشن اسکن سه‌بعدی را روی گوشی یا تبلت نصب کرده و سخت افزار اضافه را به آن متصل کند. فراموش نکنید اغلب این اپلیکیشن‌ها مخاطبان حرفه‌ای‌تر را هدف بازار خود قرار داده‌اند.

۱-اپ اسکن Bevel:

اپلیکیشن Bevel در جولای ۲۰۱۵  عرضه شد و دو هفته بعد در ۱۱ آگوست به موفقیت رسید. سخت افزار Bevel(چیزی شبیه به فلش مموری)، به صورت رسمی در ۴ آوریل ۲۰۱۷، پس از ۲ سال تلاش عرضه شد.

اولین بازخوردهای نسبت به آن چندان مثبت نبود زیرا کاربران با مشکلاتی همچون بسته شدن خود به خود اپلیکیشن مواجه می‌شدند. این اپلیکیشن از ضبط ۳۶۰ درجه پشتیبانی نمی‌کند و این مسئله‌ای است که شرکت Matter and Form در حال حاضر با آن درگیر است. همچنین این شرکت یک اسکنر سه بعدی به نام MFS1V1 نیز تولید کرده است.

اپ اسکن ItSeez3D:

این اپلیکیشن اسکن سه بعدی با پردازش عکس‌ها در پلتفرم Cloud، کیفیت بسیار بالایی دارد. itSeez3D در فرآیندی که ۳D body Scanning نام دارد، می‌تواند بدن انسان را اسکن کند. اگرچه، این فرآیند رزولوشن پایین‌تری نسبت به اسکن اجسام کوچک‌تر دارد.

در اپلیکیشن itSeez3D امکان اسکن نامحدود وجود دارد اما برای خروج هر فایل باید مبلغ ۷ دلار بپردازید. دو نسخه غیر رایگان این برنامه اسکن محدود ولی خروج فایل رایگان دارند. itSeez3D اخیرا یک پکیج پیشنهادی به نام Scale Up ارائه کرده است که با پرداخت ماهی ۲۵۰ دلار می‌توانید هر سال ۱۲۰۰ فایل اسکن را خارج کنید.

۲-اپلیکیشن Canvas:

این اپلیکیشن رایگان برای افراد حرفه‌ای در زمینه سرویس‌های خانگی مانند طراحان، معماران و مشاورین املاک مناسب است.

روش کار با اپلیکیشن Canvas بسیار آسان است. بدین صورت که کاربر در داخل اتاق قدم می‌زند و در حالی که اپلیکیشن، اسکن سه بعدی را بلافاصله در مقیاسی می‌سازد، اندازه واقعی را نیز می‌سنجد. Canvas به کاربر اجازه می‌دهد که اسکن خود را در دستگاه خود ذخیره کرده و یا آن را برای دوستان و همکاران خود ایمیل کند. این اپلیکیشن نیز برای ارسال هر اسکن به سرویس ابری نرم افزار CAD، ۲۹٫۹۵ دلار هزینه طلب می‌کند.

۳-اپ اسکن Scandy:

اپلیکیشن Scandy که در سال ۲۰۱۴ در نیو اورلئان ساخته شد، اسکن سه بعدی از اجسام و چشم اندازها را ممکن می‌کند. این اپلیکیشن به کاربر اجازه می‌دهد تا اسکن خود را پرینت سه بعدی کند. در حالت پولی پریمیوم مثلا عکس پاناروما می‌تواند بر روی کره‌های کوچک پرینت شود. همچنین نسخه Scandy Pro برای گوشی‌هایی که سیستم Tango آن‌ها فعال است ارائه شده است. Scandy Core نیز به عنوان ابزاری موجود است که بوسیله آن می‌توان اپلیکیشن سه بعدی دیگری ساخت.

کیف پول زیماپی را بهتر بشناسیم.
ادامه مطلب

۴- اپلیکیشن‌های اسکن سه‌بعدی برای گوشی‌های اندروید:

Tango یا “تانگو” یک تکنولوژی واقعیت افزوده است که توسط گوگل در سال ۲۰۱۴ برای گوشی‌های اندروید معرفی شد. این تکنولوژی به دلیل داشتن ویژگی‌هایی مانند ردیابی حرکت، یادگیری منطقه و درک عمق (تشخیص فاصله، اندازه و سطوح در محیط) برای اسکن سه بعدی مناسب است.

از آنجا که Tango یک تکنولوژی جدید است، تعداد گوشی‌هایی که این تکنولوژی را دارند کم است. به همین دلیل ما این اپلیکیشن‌ها را در جدول اصلی خود وارد نکردیم.

۱- ۳D Scanner:

اپلیکیشن ۳D Scanner تولید Voxxlr است که به کاربر اجازه می‌دهد با استفاده از گوشی هوشمند خود که سیستم تانگو را دارد، در فضای داخلی یا فضای آزاد، همانند فیلم گرفتن ، اسکن سه بعدی انجام دهد. اسکن‌های سه بعدی را می‌توان برای انجام پردازش‌های بعدی در پلتفرم Voxxlr Cloud بارگذاری کرد. این پردازش به سرعت انجام می‌گیرد و نیز می توان رزولوشن اسکن سه بعدی را انتخاب کرد.

۲- Matterport Scenes:

این اپلیکیشن جزو اولین نسل ضبط واقعیت برای گوشی‌های هوشمند تانگو است و برای استفاده حرفه‌ای مناسب است. Matterport Scenes به کاربران اجازه می‌دهد که اشیاء بزرگ، فضاهای کوچک یا حتی تمام اتاق را اسکن کنند و به لطف نرم افزار AR خود، امکان اندازه گیری دقیق روی صفحه را فراهم کرده است.

همچنین این اپلیکیشن به کاربر اجازه می‌دهد که از طریق سیستم Scenes Cloud به راحتی اسکن سه بعدی خود را با بقیه کاربران به اشتراک بگذارد. اپلیکیشن Matterport Scenes یک برنامه عالی برای معماران و طراحان داخلی است.

۳- Scandy Pro:

اپلیکیشن Scandy Pro نسخه‌ای از Scandy است که فقط برای گوشی‌های Tango مانند Asus Zenfone AR و Lenovo Phab 2 ارائه شده است. این اپلیکیشن به کاربر اجازه می‌دهد که یک مش سه بعدی از یک جسم را در رزولوشن های مختف، بسته به نیاز کاربر، تولید کند.

در ضمن این اپلیکیشن این امکان را فراهم می‌کند که کاربران اسکن های سه بعدی خود را برای استفاده در نرم افزار های CAD سه بعدی مانند AutoCAD، Uinty و Meshmixer خارج کنند.

۴- Sony Xperia XZ1 3D Creator:

در آگوست ۲۰۱۷ شرکت سونی از دو گوشی هوشمند جدید رونمایی کرد که اپلیکیشن اسکن سه بعدی به نام ۳D Creator به صورت پیش فرض روی آن‌ها نصب بود. این اپلیکیشن که توانایی اسکن کردن در کمتر از یک دقیقه را دارد، به صورت کارخانه‌ای از ویژگی‌های دو مدل گوشی Xperia XZ1 و Xperia XZ1 Compact محسوب می‌شود. از مدل‌های تولید شده می‌توان در دنیای AR بهره برد و حتی می‌توان آن‌ها را به عنوان Wallpaper در گوشی استفاده کرد.

اسکن سه بعدی

اپلیکیشن‌های اسکن سه بعدی که در حال توسعه هستند:

۱- EORA 3D:

سخت افزار EORA 3D شامل یک دستگاه لیزر اسکن کوچک و یک صفحه گردان بدون سیم است.

۲- PIXELIO:

این یک صفحه گردان قابل حمل است که از اپلیکیشن ۱۲۳D Catch، که در آوریل ۲۰۱۷ متوقف شد، استفاده می‌کند. آینده PIXLIO در بازار اسکن با گوشی‌های هوشمند نامشخص است. اگرچه این پروژه در شروع کار کمپین خود موفقیت‌هایی به دست آورد اما سازندگان آن هنوز به وعده‌های خود عمل نکرده‌اند.

۳- ۳Dignite Scanner:

پروژه اپلیکیشن اسکن سه بعدی ۳Dignite Scanner هنوز به صورت عمومی راه اندازی نشده است. در حال حاضر اطلاعات زیادی در رابطه با این برنامه وجود ندارد اما می‌دانیم که قابلیت فرستادن اسکن‌های سه بعدی را به دنیای VR دارد. اپلیکیشن ۳Dignite Scanner با Minecraft سازگار است و به کاربران اجازه می‌دهد که ببینند اشیاء اسکن شده آن‌ها در بازی چگونه دیده می‌شوند. همچنین توانایی اسکن بدن انسان را تا حدودی دارد. زمان شروع سرمایه گذاری هنوز مشخص نیست اما کاربران می‌توانند با دنبال کردن اخبار مربوط، از آن مطلع شوند.

نرم افزار‌های اسکن سه بعدی که از گوشی به عنوان دوربین استفاده می‌کنند:

با این که ۳DF Zephyr و Autodesk ReMake اپلیکیشن های گوشی همراه نیستند، ما ترجیح دادیم اسم آنها را نیز بیاوریم. هر دو آنها سیستم های اسکن سه بعدی هستند که از تکنولوژی فتوگرامتری استفاده می کنند و از دوربین گوشی  برای گرفتن عکس بهره می برند.

سپس این عکس ها توسط نرم افزار اسکن سه بعدی پردازش شده و به هم وصل می شوند تا اسکن نهایی را بسازند. نتیجه بسیار فوق العاده تر از هر اپلیکیشن موبایل دیگری است، حتی زمانی که از نسخه رایگان نرم افزار استفاده می کنید.

۱- نرم افزار اسکن ۳D Zephyr:

این یک نرم افزار اسکن سه بعدی با رابط کاربری آسان است که امکان اسکن سه بعدی به وسیله گوشی‌های همراهی که دوربین کیفیت بالا دارند را فراهم می‌کند. ۳D Zephyr به وسیله عکس‌ها، اسکن سه بعدی را درست می‌کند و امکان صادر کردن آنها در فرمت های معمول فایل سه بعدی را دارد.

این اپلیکیشن نسخه رایگان نیز دارد که به کاربر اجازه می‌دهد که در هر اسکن از ۵۰ عکس استفاده کند، در حالی که نسخه غیر رایگان این برنامه محدودیتی برای تعداد عکس ندارد.

توجه داشته باشید که هر چه تعداد عکس‌ها در پردازش بیشتر باشد، کیفیت نهایی مدل سه بعدی بهتر خواهد بود.

۲-  نرم افزار اسکن Autodesk ReMake:

این نیز می‌تواند به وسیله دوربین های HD گوشی همراه، اسکن سه بعدی و مش تولید کند. برنامه Autodesk ReMake به کاربر اجازه می‌دهد که از یک سری عکس اسکن سه بعدی بسازد.

در نسخه رایگان این برنامه محدودیت ۵۰ عکس در هر اسکن وجود دارد و پردازش در داخل خود کامپیوتر صورت می‌گیرد. نسخه غیر رایگان آن محدودیت ۲۵۰ عکس دارد و همچنین می‌توان پردازش را از طریق سیستم Cloud انجام داد.

در این مقاله، ما مروری کلی در مورد نرم افزارهای اسکن سه بعدی که در حال حاضر وجود دارند، انجام دادیم. بازار هنوز بسیار کوچک است و هنوز برای این که رتبه بندی انجام دهیم یا یک اپلیکیشن خاص را برتر بدانیم، زود است. امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید.

شما میتوانید در صورت نیاز به خرید و پرداخت این اپلیکیشن‌ها به زیماپی اعتماد کنید و آسوده خاطر باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب بیشتر

5ویژگی گیفت کارت اپل
کارت های اعتباری ارزی

5 ویژگی گیفت کارت اپل

گیفت کارت اپل (Apple Gift Card) یک کارت هدیه است که توسط شرکت اپل به مشتریان عرضه می ‌شود. با استفاده از این کارت هدیه می‌ توانید اعتباری را در حساب اپل خود بارگذاری کرده و از آن برای خرید اپلیکیشن ‌ها، بازی ‌ها، موسیقی، فیلم ‌ها و سایر محصولات و خدمات موجود در فروشگاه اپل (App Store، iTunes Store، Apple Music و Apple Books) استفاده کنید.

همه چیز درباره اکانت تریدینگ ویو
آموزشی

همه چیز درباره اکانت تریدینگ ویو

پلتفرم های ویژه ای همچون تریدینگ ویو می توانند روند انجام فعالیت های خاصی همچون تحلیل بازار های بورسی را به صورت مستقیم تحت تاثیر خود قرار دهند.