استیبل کوین به چه معنا است؟

استیبل کوین

اشتراک گذاری مطلب

همان طور که می دانید بازار ارزهای دیجیتال و رمز ارزها با نوسانات شدید و بسیاری مواجه است، همین امر سبب شده است تا شمار زیادی از سرمایه گذاران این بازار، اشتیاق خود را جهت سرمایه گذاری از دست بدهند و به بازارهای دیگری رجوع نمایند. استیبل کوین ها، رمز ارزهایی دارای پشتوانه ی ارز فیات مانند پوند، دلار، روبل و … هستند. اگر شما هم جز این دسته از سرمایه گذاران هستید و به دنبال بازار و یا رمز ارزی هستید که از مزایای امنیتی و حفاظت از حریم خصوصی بلاکچین برخوردار باشد و در عین حال فاقد نوسانات شدید قیمتی باشد این بلاگ مختص شما عزیزان است، پس با ما همراه باشید.

استیبل کوین (stablecoin) به چه معنا است؟

اگر بخواهیم استیبل کوین را از لحاظ لغوی بررسی کنیم بایستی بگوییم که استیبل به معنی ایستا یا پایدار و کوین هم به معنی سکه می باشد و استیبل کوین از لحاظ لغوی به معنی سکه ی پایدار می باشد. استیبل کوین ها در حقیقت دسته ای جدید و موفق از ارزهای رمزنگاری شده هستند که با هدف ثبات قیمت ارائه شده اند. این استیبل کوین ها دارایی هایی را به عنوان پشتیبان ساپورت می کنند و چون پشتیبان های مختلفی از جمله طلا و … دارند باعث ثبات قیمتی این رمز ارزها می شوند.

از جمله کاربردهای استیبل کوین می توان به کاربرد آن در خرید از فروشگاه های مختلف، مبادلات متوسط و … اشاره نمود. به طور مثال از ارز دیجیتالی بیت کوین نمی توان برای خرید از فروشگاه استفاده کرد چرا که این ارز بر خلاف استیبل کوین ها در معرض نوسانات شدید قرار دارد و نمی تواند به عنوان واحدی جهت حساب و کتاب در فروشگاه ها مورد استفاده قرار بگیرد.

همین نوسانات سبب بروز نگرانی هایی در خصوص نوسانات قدرت خرید برای مصرف کننده می شود و مناسب مصرف روزمره نمی باشد. یکی دیگر از موارد مصرف استیبل کوین ها برای مشاغلی است که در پی پرداخت ارزان جهت تامین کنندگان خارج از کشور می باشد. استیبل کوین‌های مختلف، استراتژی‌های متفاوتی برای رسیدن به ثبات دارند و بعضی از آن‌ها متمرکز و برخی نیز غیر متمرکز هستند.

استیبل کوین چه کاربردهایی دارد؟

  1. یکی از کاربردهای اصلی استیبل کوین ها ذخیره ی ارزش و به نوعی ایجاد واسطه ای برای معاملات و سرمایه گذاری های دیجیتال می باشد. در حقیقت می توان گفت که استیبل کوین ها به صورت موقتی تریدرها را از نوسانات و بالا و پایین های بازار مصون می دارند. به عنوان مثال در زمان نوسانات شدید بازار، تریدرها می توانند سرمایه و رمز ارزهای خود را به استیبل کوین تبدیل و هنگام آرام شدن بازار مجددا اقدام به خرید رمز ارزهای پیشین نمایند.
  2. از دیگر کاربردهای استیبل کوین ها می توان به استفاده در وام دهی، کشت سود و نیز تامین نقدینگی در بازارهای غیر متمرکز رو به رشد (دیفای) اشاره نمود. یکی از راه های ضرب استیبل کوین جدید، واریز وثیقه ی مناسب در وجه شرکت صادر کننده می باشد؛ به عنوان مثال، طلا برای کش گلد و یا دلار برای تتر.

استیبل کوین

استیبل کوین ها چه مزایایی دارند؟

همان طور که در بالاتر اشاره شد، استیبل کوین ها همواره به صورت نسبی دارای ثبات می باشند و از آن جا که هر توکن معادل ارزی فیات می باشد سرمایه گذارن می توانند نسبت به ثابت بودن توکن و سرمایه ی خود اطمینان حاصل نمایند. در حقیقت استیبل کوین ها مناسب سرمایه گذارانی است که تحمل نوسانات سرمایه ی خود را ندارند. بیشتر صرافی های فعال به کاربران عادی خود امکان خرید ارز فیات را نمی دهند و این بدان معنا است که در شرایط نزولی بازار تریدرها و سرمایه گذاران نمی توانند سرمایه و رمز ارز خود را سریعا نقد کنند.

با استفاده از این استیبل کوین ها دیگر نیاز نیست تا سرمایه گذاران چندین و چند روز صبر کنند و یا از چندین صرافی مختلف استفاده نمایند؛ چرا که استیبل کوین به دلیل ماهیت رمز ارز شکلی که دارند، در اکثر صرافی ها موجود هستند و به دلیل اینکه ارزشی برابر با ارز فیات دارند تریدرها در شرایط خرسی بازار برای حفظ سرمایه ی خود می توانند از آن ها استفاده کنند و این نکته بزرگترین مزیت استیبل کوین ها می باشد.

استیبل کوین ها چه معایبی دارند؟

یکی از معایب استیبل کوین ها از جمله تتر عدم وجود مدارک مستندی است که نشان دهد این رمز ارز دارای پشتوانه ی واقعی است. تتر از ابتدای فعالیت خود مدعی بود که دارای پشتوانه ی دلاری است اما بعد از انتشار آمار پس از هفت سال، مشخص شد که تنها 3 درصد از تترها پشتوانه ی واقعی دارند.

یکی دیگر از معایب استیبل کوین ها این است که لزوما پایدار و ثابت نیستند؛ به عنوان مثال در سال گذشته جمنای دلار به دلیل اقبال عموم به این کوین دچار افزایش چند سنتی شد.

از جمله معایب دیگر استیبل کوین ها می توان گفت که اساسا سیاستمداران و اعضای فدرال امریکا طرفدار و حامی آن ها نیستند و به دنبال وضع قوانین سخت گیرانه تری هستند.

ارز دیجیتالی استیبل کوین دارای چه انواعی است؟

استیبل کوین ها انواع مختلفی را شامل می شوند که شامل موارد زیر می باشد:

  • استیبل کوین با پشتیبانی ارز سنتی
  • استیبل کوین با پشتوانه ارزهای دیجیتالی
  • استیبل کوین بدون پشتوانه

استیبل کوین

استیبل کوین با پشتوانه ارز سنتی چیست؟

اولین، مهم ترین و محبوب ترین دسته از استیبل کوین ها، استیبل کوین با پشتیبانی ارز سنتی می باشد. همان طور که از اسم آن مشخص است این ارز دیجیتالی توسط یک پشتوانه ی مالی سنتی همانند طلا و یا پول ملی ساپورت می شود و از نسبت یک به یک با دارایی تبعیت می کند، به طور مثال اگر یک استیبل کوین دارای پشتوانه ی پوند باشد بدین معنا است که برای هر ارز صادره یک پوند در حساب بانکی نگهداری می شود و اگر این استیبل کوین به طلا گره خورده باشد به ازای هر استیبل کوین صادره مقدار مشخصی طلا نگهداری می گردد.

البته برخی بر این اعتقادند که ساختار غیر متمرکز استیبل کوین ها یکی از جوانب منفی این ارزها محسوب می شوند چرا که بر خلاف سایر ارزهای رمزنگاری شده، این ارزها توسط یک نهاد متمرکز همچون بانک اداره می شود و برای سرمایه گذاری روی آن ها نیاز به اعتماد نسبت به این نهاد می باشد. از جمله استیبل کوین‌ها با پشتوانه‌ی طلا می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کش گُلد :(CACHE) هر کش گلد توسط یک گرم طلای خالصی که در خزانه هایی در سراسر دنیا نگه داری می شود، نگه داری می گردد. در حقیقت هر کش معادل ارسال یک گرم طلا می باشد و توکن های این استیبل کوین به سادگی در ازای طلای واقعی مجددا خریداری می شود.
  • پکس گُلد  (PAXG)و تتر گلد :(XAUt) این دو نوع از استیبل کوین ها در حقیقت دارای بازخرید بالاتر از کش گلد هستند و ارزش آن ها معادل یک اونس تراوا می باشد.

از جمله استیبل کوین‌های متمرکز می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تتر (UDST): یکی از بنیادی ترین و معروف ترین استیبل کوین های حال حاضر تتر نام دارد. این استیبل کوین توسط شرکت متمرکزی اداره می شود و ادعا دارد که در پشت پرده توسط ذخیره ی دلاری واقعی به عنوان پشتوانه ساپورت می شود البته شرکت تتر هیچ گاه به صورت کامل و کافی این مساله را به اثبات نرسانده است و همین امر شک و تردیدهایی را در دل سرمایه گذاران این استیبل کوین و رمز ارز ایجاد نموده است. اما با این حال، سرمایه گذاران این استیبل کوین می توانند اطمینان داشته باشند که تتر خریداری شده توسط آن ها ارزشی معادل یک دلار دارد. این استیبل کوین بخش عمده ای را در بازار رمز ارزها از لحاظ حجم معامله به خود اختصاص می دهد. همان گونه که در بالا گفته شد استیبل کوین تتر از محبوب ترین رمز ارزها محسوب می شود و با داشتن حجم ترید روزانه ی بیش از 90 میلیارد دلار و همچنین ارزش بازار بالغ بر 70 میلیون دلار توانسته است جایگاه پنجم را در میان رمز ارزها و استیبل کوین ها کسب نماید و تا کنون توانسته است جایگاه خود را در لیست برترین استیبل کوین ها حفظ نماید.
کسب درآمد از ساند کلاود (Sound Cloud)
ادامه مطلب

 

  • جمینای دلار (GUSD)/ پکسوس دلار :(PAX) / USDC: این استیبل کوین ها مورد اقبال سرمایه گذاران سازمانی قرار گرفته و از نزدیک به وسیله ی وال استریت امریکا مورد نظارت و بررسی قرار گرفته و به همان میزان که اعتماد به تتر کاهش می یابد این رمز ارزها مورد اقبال بیشتری قرار می گیرند. این رمزارزها  توسط برادران ویکنلووس که به سرمایه گذاران ریسکی مشهور هستند و استارتاپ پکسوس و نیز صرافی کوین بیس ضرب و ایجاد شدند.

 

  • فایل کوین (oneFIL): این استیبل کوین با هدف توسعه ی بیشتر شبکه ی فایل کوین برای افرادی که فضایی را برای این شبکه ارائه می کنند ایجاد گردید. این شبکه برای کسانی که از آن استفاده می کنند تخفیفات متنوعی را جهت تشویق کاربران خود در نظر گرفته است. به طور کلی می توان گفت که این استیبل کوین  از جمله رمزارزهایی است که با عطف به پروتکل ICHI به منظور ایجاد «مجوز پول غیر متمرکز» ضرب شد. پشتوانه‌ی این استیبل کوین، استیبل کوینی دیگر یعنی UDSC و همچنین توکن بومی شبکه‌ی فایل کوین یعنی FIL است.

استیبل کوین با پشتوانه ی ارزهای دیجیتالی چیست؟

دومین دسته ای که در طبقه بندی استیبل کوین ها قرار می گیرد استیبل کوین ها با پشتوانه ی ارزهای دیجیتالی (از جمله بیت کوین و اتریوم و…) می باشد که این دارایی های دیجیتالی در یک سری قرارداد هوشمندی که در پلتفرم اتریوم وجود دارد، قرار می گیرند و نگهداری می شوند. بر خلاف استیبل کوین ها با پشتوانه ی سنتی این دسته، دارای ساختار غیرمتمرکز می باشد و به دلیل اینکه مقدار ارزهای دیجیتالی که از این دسته پشتیبانی می کنند بیشتر از ارزش ذاتی خود استیبل کوین می باشد پس نوسانات قیمی روی آن تاثیر نمی گذارد از جمله استیبل کوین های با پشتوانه ی ارزهای دیجیتال می توان به bitUSD، bitCNY و نیز PHP اشاره نمود.

استیبل کوین های بدون پشتوانه به چه معنا هستند؟

این دسته از رمز ارزها همان گونه که از اسمشان مشخص است فاقد هرگونه دارایی به منظور پشتیبانی از آن ها می باشند و عاملی که سبب پایداری این کوین ها یا سکه ها می شود الگوریتم هایی است که به قراردادهای هوشمند معروف هستند و در حقیقت عرضه و تقاضا را تنظیم می کنند و همین امر سبب عدم نیاز به وثیقه ای برای ارزش افزوده ی این توکن ها می گردد.

ارزهای دیجیتالی استیبل کوین بدون وثیقه یا پشتوانه توسط هیچ نوع دارایی پشتیبانی نمی شوند. در عوض، آنها از الگوریتم هایی برای تنظیم عرضه و تقاضا استفاده می کنند تا ارزش سکه پایدار بماند. در نتیجه نیازی به پشتوانه برای ارزش افزوده این توکن ها نیست. از جمله استیبل کوین‌های الگوریتمی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استیبل کوین دای :(DAI) استیبل کوین دای از جمله کوین های غیر متمرکز می باشد و می توان به طور وسیعی از آن استفاده کرد. این استیبل کوین توسط شرکت MakerDAO ایجاد شده است و به راحتی قابلیت جا به جایی در کیف پول های اتریوم را دارا می باشد.
  • امپل فورث :(AMPL)استیبل کوین امپل فورث به جای داشتن وثیقه ی فیزیکی یک پوند یا دلار و یا…، از پروسه ی تنظیم اتوماتیک موجودی در گردش به منظور جوابدهی به تغییرات عرضه و تقاضا بر اساس فرآیندی مشابه عمل می‌کند. به عنوان مثال اگر قیمت استیبل کوین امپل فورث نسبت به دلار، 10 درصد بیشتر یا کمتر شود جهت تنظیم قیمت این رمز ارز روی یک دلار نسبت به کاهش یا افزایش عرضه اقدام می کند.
  • تِرا لونا :(Terra LUNA)ترا لونا از جمله استیبل کوین های غیر متمرکز می باشد که از الگوریتم پیچیده ای به منظور ثابت نگه داشتن خود استفاده می کند. در حقیقت می توان گفت که این نوع از استیبل کوین ذخایر خود را که روی زنجیره قرار دارند در حالت متعادلی نگه می دارد و طبق عرضه و تقاضای اتوماتیک از دستکاری عمدی و غیر اصولی قیمت توسط کاربران جلوگیری می کند.

استیبل کوین

محبوب ترین استیبل کوین ها کدامند؟

استیبل کوین ها بر اساس پشتوانه های ارزی مختلف دسته بندی می شوند. در ذیل قصد داریم تا شماری از محبوب ترین استیبل کوین های مبتنی بر پشتوانه ی پوندی، یورویی، دلاری، وون کره ی جنوبی و نیز لیر ترکیه را به شما معرفی کنیم.

استیبل کوین مبتنی بر پشتوانه ی پوند انگلیس:

  • بایننس جی بی پی (BGBP)

استیبل کوین مبتنی بر پشتوانه ی یورو:

  • استاتیس یورو (EURS)

استیبل کوین مبتنی بر پشتوانه ی دلار امریکا:

  • تتر (UDST)
  • یو اس دی کوین (USDC)
  • دای  (USDC)
  • پاکسوس استاندارد (PAX)
  • sUSD (SUSD)
  • جمنای دلار (GUSD)
  • امپل فورث (AMPL)
  • ترو یو اس دی (TUSD)
  • mStable USD (MUSD)

استیبل کوین مبتنی بر پشتوانه ی وون کره ی جنوبی:

  • بایننس کی آر دبلیو (BKRW)

استیبل کوین مبتنی بر پشتوانه ی لیر ترکیه:

  • BiLira (TRYB)

استیبل کوین مبتنی بر پشتوانه ی طلا:

  • کش گلد  (CACHE)
  • تتر گلد (XAUt)
  • پاکسوس گلد (PAXG)

استیبل کوین ها چه آینده ای  دارند؟

در سال 2017 که بازار گاوی به پایان خود رسید، سرمایه گذاران که به دنبال یافتن راهی برای حفاظت از سرمایه ی خود بودند از استیبل کوین ها به عنوان راه حلی جهت آزمودن تکنولوژی ارزهای دیجیتال استفاده نمودند. به دنبال آن در سال 2020، با افزایش 95 درصدی، میزان موجودی استیبل کوین ها به رقم 11 میلیارد دلار رسید و مورد اقبال اقشار مختلف از جمله سیاستمداران قرار گرفت.

تا جایی که در این سال، اداره ی ممیزی ارز امریکا، چراغ سبز خود را جهت مجاز بودن نگه داری از استیبل کوین ها به بانک ها و … نشان داد. با در نظر گرفتن این روند و توجه به این نکته که هر اندازه افراد برجسته و مهم دیگری همانند کوین بیس، سیرکل و برادران وینکلووس از این استیبل کوین ها حمایت کنند و وارد میدان آن شوند، این ایده اغواگرتر می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب بیشتر

5ویژگی گیفت کارت اپل
کارت های اعتباری ارزی

5 ویژگی گیفت کارت اپل

گیفت کارت اپل (Apple Gift Card) یک کارت هدیه است که توسط شرکت اپل به مشتریان عرضه می ‌شود. با استفاده از این کارت هدیه می‌ توانید اعتباری را در حساب اپل خود بارگذاری کرده و از آن برای خرید اپلیکیشن ‌ها، بازی ‌ها، موسیقی، فیلم ‌ها و سایر محصولات و خدمات موجود در فروشگاه اپل (App Store، iTunes Store، Apple Music و Apple Books) استفاده کنید.

همه چیز درباره اکانت تریدینگ ویو
آموزشی

همه چیز درباره اکانت تریدینگ ویو

پلتفرم های ویژه ای همچون تریدینگ ویو می توانند روند انجام فعالیت های خاصی همچون تحلیل بازار های بورسی را به صورت مستقیم تحت تاثیر خود قرار دهند.